• چطور نمره منفی گواهینامه ام رو پاک کنم؟
  • طرح ترافیک چه ربطی به آلودگی هوا دارد و چطور آن را پرداخت کنم
  • آموزش خرید شارژ ایرانسل از پیشخوان24
  • چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟
  • روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث

پرداخت عوارض آزادراه پردیس تهران

۱۵ بازديد
۰ ۰

احتمالا شما هم مثل خیلی از افراد دیگر می‌دانید که بازار کار در تهران بهتر از شهرستان‌های دیگر است. اما خب هزینه‌های زندگی بسیار بالا هستند. برخی از افراد برای اینکه بتوانند درآمد بهتر اما با هزینه‌های کمتر زندگی داشته باشند، به فکر مهاجرت به شهرهای اطراف تهران مانند پردیس افتادند. در‌این‌بین با زیادشدن جمعیت این شهر و تردد زیاد افراد از تهران به پردیس و بالعکس، مسئولین برای کاهش مسیر، تردد آسان و افزایش امنیت، برنامه احداث آزادراه تهران پردیس را در برنامه خود قرار دادند. هر ساله بسیاری از افراد برای تردد از این آزادراه هزینه پرداخت می‌کردند اما در ۱۰ دی ماه امسال مبلغ عوارض آزادراهی تهران پردیس ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. متاسفانه مبلغ عوارضی برای فردی که روزانه از این آزادراه عبور می‌کند، به صرفه نیست. 

در این مطلب  قصد داریم در خصوص این صحبت کنیم که عوارض آزادراهی چقدر است؟ و چطور می‌توانید هزینه عوارض آزادراه‌ها را پرداخت کنید. هم‌چنین در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور شارژ عوارض آزادراهی را افزایش دهید. اگر در این خصوص اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آنچه که باید در مورد آزادراه تهران پردیس بدانید

ساخت و احداث آزادراه پردیس – تهران در سال ۱۳۸۱ آغاز و حدودا در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. این بزرگراه از اتوبان بابایی در شرق تهران آغاز می‌شود. در این مسیر از ورودی و خروجی‌های زیادی مانند جاده دماوند، سد لتیان، فاز ۹، فاز ۷، ۲، ۶ پردیس عبور می‌کند تا به شهر پردیس برسد. البته این بزرگراه همین‌جا متوقف نمی‌شود بلکه در انتهای مسیر خود به جاده هراز می‌رسد. در این مسیر ۵ کیلومتر بزرگراه، بیش از ۳ کیلومتر پل بزرگ و ۴ تونل احداث شده است؛ به همین دلیل طول این آزادراه حدود ۲۳ کیلومتر است. 

عوارض آزادراهی پردیس تهران

چند سالی از افتتاح آزادراه پردیس تهران می‌گذرد اما در این مدت نارضایتی افراد کم نشده است و همچنان ادامه دارد. سال ۹۸ این خبر منتشر شد که عوارضی آزادراه پردیس تهران که تا دیروز تنها ۱۵۰۰ تومان بوده به ۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. متاسفانه هر سال شاهدِ افزایش عوارض آزادراه‌های بین‌راهی هستیم اما هر طور که بخواهید حساب کنید این عوارض برای فردی که هر روز از تهران راهی پردیس و بالعکس می‌شود، به‌صرفه نیست. بزرگ‌ترین مزایای این آزادراه‌ها کاهش زمان، طول مسیر و افزایش امنیت راه‌ها است که می‌تواند برای کارمندان و دانشجویان عامل مهمی باشد.

عوارض آزادراهی تهران پردیس تهران چقدر است؟

عوارض آزادراه پردیس در طی چند سال اخیر افزایش زیادی داشته است. امسال شاهد این بودیم که عوارض آزادراه پردیس تهران افزایش ۲۰ درصدی داشته است. برای اینکه با عوارض آزادراهی پردیس ۱۴۰۰ آشنا شوید، توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم.

 

نام آزادراه

سواری

وانت

مینی‌بوس

کامیونت

کامیون ۲ محور

کامیون ۳ محور

تریلی

تهران – پردیس

6000

7000

6000

11000

11000

13000

15000

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید؛ عوارض آزادراهی خودرو‌های شخصی (سواری) از ۵۰۰۰ تومان به ۶۰۰۰ تومان رسیده و بیشترین میزان عوارض آزادراهی پردیس به تریلی اختصاص داده شده است.

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی تهران پردیس

تا همین چند وقت پیش برای عبور از آزادراه باید زمان زیادی در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندید تا نوبتتان شود و بتوانید مبلغ عوارض آزادراهی تهران پردیس را پرداخت کنید، شاید این اتفاق باعث شده باشد که دیر به محل کارتان برسید اما نگران نباشید به دستور ستاد مبارزه با کرونا و شرکت آزادراه تهران پردیس در آذر ماه ۱۳۹۹ تنها روش پرداخت الکترونیکی عوارض وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. بانک مسکن با همکاری سازمان راه و شهرسازی، «سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه پردیس» را راه‌اندازی کرده است که می‌توانید از طریق این سایت برچسب عوارض را به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه کنید.

خرید برچسب عوارض الکترونیکی آزادراه تهران پردیس

احتمالا می‌دانید که یکی از روش‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خرید برچسب عوارض الکترونیکی است. دیگر نیاز نیست ساعت‌های طولانی در مقابل ایستگاه‌های عوارضی منتظر بمانید، شما می‌توانید به یکی از ۵ روش زیر نسبت به خرید برچسب عوارض الکترونیکی خود اقدام کنید. 

  • دریافت برچسب عوارض از شعب بانک مسکن 
  • مراجعه حضوری به نمایندگان فروش (برای خرید برچسب عوارض آزادراه‌ها می‌توانید به سعبی که در ادامه به آنها اشاره شده، مراجعه کنید)
  • دفاتر پیشخوان دولت 
  • مراجعه به سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی
  • برنامه موبایلی پرنا

اگر می‌خواهید به‌صورت اینترنتی برچسب عوارض الکترونیکی خود را تهیه کنید. در ابتدا نیاز است وارد سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض به نشانی avarezi.bank-maskan.ir شوید. روی گزینه «خرید برچسب» کلیک کنید تا فرم را به شما نمایش دهد. سپس اطلاعات را به‌صورت کامل تکمیل کنید. در این مرحله نیاز است روی گزینه پرداخت کلیک کنید. بعد از اتمام کار، فرایند خرید شما با موفقیت ثبت خواهد شد. هم‌چنین هر زمان از آزادراه عوارضی پردیس تهران عبور کنید، مبلغ عوارضی به‌صورت خودکار از روی حساب شما کم خواهد شد.

طبق گفته مدیرعامل آزادراه تهران – پردیس کارمزد سالانه سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه پردیس بانک مسکن «ETC» برای عوارض سه هزار تومانی حدود ۲۰۰ تومان، ۳۵۰ تومان برای نرخ عوارض بالای ۳ تا ۸ هزار تومان، ۵۰۰ تومان برای عوارضی بیشتر از ۸ هزار تومان مشخص شده است.

چطور برچسب الکترونیکی آزادراه تهران پردیس را شارژ کنیم؟

استفاده از سامانه اینترنتی برای شارژ برچسب الکترونیکی عوارض آزادراهی تهران پردیس

اگر برای شما این سوال پیش‌آمده است که آیا امکان شارژ برچسب عوارض پردیس تهران وجود دارد؟ و چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ بله، شما برای شارژ برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. به سایت www.maskan-avarezi.ir مراجعه و گزینه شارژ برچسب را انتخاب کنید
  2. در صفحه جدید می‌توانید نحوه شارژ برچسب عوارضی با پلاک خودرو یا «شماره برچسب یا تیکت» را انتخاب کنید.
  3. اگر شماره برچسب یا پلاک شما در سامانه اینترنتی ثبت‌نشده باشد، با پیغام عدم وجود مشتری روبرو خواهید شد. در این صورت باید ابتدا در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ثبت‌نام کنید.
  4. در غیر این صورت می‌توانید به کمک هر دو روش نسبت به شارژ برچسب عوارض آزادراه پردیس اقدام کنید.
  5. بعد از آن با عبور از آزادراه‌ها، مبلغ عوارض به صورت خودکار از روی موجودی شارژ برچسب عوارضی شما کم می‌شود.

نکته طلایی: در‌صورتی‌که می‌خواهید پیامک موجودی شارژ برچسب عوارضی خودرو خود را دریافت کنید، می‌توانید شماره سریال برچسب عوارض الکترونیکی خود را به شماره ۱۰۰۰۲۰۲۲ پیامک کنید تا مبلغ موجودی شارژ برچسب برای شما ارسال شود.

استفاده از کد دستوری برای شارژ برچسب عوارض آزادراهی

در گذشته اگر خط ایرانسل داشتید، می‌توانستید برای شارژ عوارض آزادراه پردیس و استفاده از سامانه همراه بانک مسکن از کد دستوری پرداخت عوارض آزادراهی *714# یا #737* استفاده کنید. اما متاسفانه در حال حاضر این دو کد دستوری برای این کار غیرفعال هستند. 

مراجعه حضوری به تمام شعب بانک مسکن یا استفاده از  خودپرداز این بانک

شما می‌توانید در تمام شعب بانک مسکن علاوه بر انجام کلیه امور بانکی، نقل‌و‌انتقال پول، دریافت موجودی، فعال‌سازی رمز و …. نسبت به شارژ برچسب عوارض الکترونیکی آزادراه پردیس نیز اقدام کنید.

شارژ برچسب الکترونیکی به کمک تلفن‌بانک مسکن

شما می‌توانید با سامانه تلفن‌بانک مسکن به شماره ۰۲۱۶۴۰۹۶ تماس بگیرید و نسبت به شارژ برچسب الکترونیکی خود اقدام کنید.

مراجعه به نمایندگان مجاز فروش برچسب الکترونیکی عوارض در سراسر کشور

اگر می‌خواهید به‌صورت حضوری برچسب عوارض الکترونیکی  آزادراه پردیس تهران را شارژ کنید، می‌توانید به نمایندگان مجاز فروش برچسب الکترونیکی عوارض خودرو در سراسر کشور مراجعه کنید. در جدول زیر به برخی از این نمایندگان اشاره می‌کنیم.

 

نماینده فروش

آدرس

باجه دوم عوارضی پردیس

عوارضی آزادراه پردیس تهران

شعبه پردیس

شهر جدید پردیس، میدان عدالت

شعبه پرند

پرند، بلوار امام خمینی، خیابان البرز

 

پرداخت عوارض الکترونیکی (ETC) چیست؟

پرداخت عوارض الکترونیکی یکی از روش‌های پرداخت عوارض آزادراه است با این تفاوت که نیاز نیست در صف‌های طولانی منتظر بمانید بلکه می‌توانید بدون توقف مبلغ عوارضی را به صورت الکترونیکی پرداخت کنید.
شما و تمامی رانندگان باید برای استفاده از این روش، در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بانک مسکن ثبت‌نام کنید. سپس برچسب فیزیکی یا مجازی را تهیه کنید تا عوارضی به صورت خودکار از حساب شما کم شود. اگر تیکت اینترنتی داشته باشید، پلاک خودروتان به کمک دوربین‌های پلاک‌خوان خوانده می‌شود در غیر این صورت باید آن را به صورت فیزیکی خریدارای کنید که در این مطلب در رابطه با آن صحبت می‌کنیم.

چطور در سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی ثبت نام کنیم؟

اگر در زمان ثبت شماره برچسب یا پلاک با پیغام عدم وجود مشتری روبرو شدید، باید ابتدا در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام ETC می‌توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید. 

  • ثبت‌نام در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض  
  • ثبت‌نام ETC با اپلیکیشن پرنا بانک مسکن

برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به‌دست آورید، در ادامه همراه ما باشید.

ثبت‌نام در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض

درصورت انتخاب روش اول نیاز است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید تا ثبت‌نام شما در سامانه ثبت‌ شود و بعد از آن بتوانید نسبت به خرید و شارژ برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض اقدام کنید. 

  • در ابتدا باید وارد سایت www.maskan-avarezi.ir شوید و روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید. 
  • صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود، در این صفحه نیاز است اطلاعات دارنده خودرو + شماره پلاک را وارد کنید. 
  • سپس روی گزینه «استعلام و مرحله بعد» کلیک کنید. 
  • در صفحه زیر استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات به شما نمایش داده شده است.
  • در صورتی که فکر می‌کنید شماره پلاک را به اشتباه وارد کرده‌اید، نیاز است روی دکمه مرحله قبل کلیک کنید؛ در غیر این صورت اطلاعات کاربر را وارد و گزینه مرحله بعد را انتخاب نمایید.
  • یک مبلغ شارژ در کادر مشخص‌شده بنویسید و سپس کد امنیتی را مانند تصویر وارد کنید.
  • روی دکمه پرداخت کلیک کنید؛ بعد از پرداخت، اطلاعات برچسب به پلاک خودرو تخصیص داده می‌شود.

 

ثبت‌نام در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض با کمک برنامه پرنا بانک مسکن

برای ثبت‌نام پرداخت عوارض الکترونیکی (ETC) می‌توانید از اپلیکیشن پرنا بانک مسکن استفاده و به طریقه زیر عمل کنید. 

  • اپلیکیشن پرنا بانک مسکن را دانلود و نصب کنید.
  • گزینه خدمات خودرو را انتخاب و روی گزینه ETC کلیک کنید.
  • در این قسمت می‌توانید تمام شماره پلاک‌هایی را که قبلا وارد کرده‌ بودید، ببینید. هم‌چنین می‌توانید برای افزودن شماره پلاک جدید روی علامت + در پایین صفحه کلیک کنید.

شماره برچسب ETC یا شماره پلاک خود را وارد کنید و در نهایت گزینه ثبت را انتخاب نمایید.

اگر شماره پلاک شما ETC نداشته باشد، باید گزینه ثبت‌نام را کلیک کنید.

در صفحه جدید نیاز است نام، نام‌خانوادگی، شماره موبایل، کد ملی و نوع خودرو خود را مشخص کنید.

در نهایت نیاز است بعد از وارد کردن مبلغ پیشنهادی، شماره کارت خود را وارد و گزینه پرداخت را انتخاب نمایید.

۴ نکته که تمام رانندگان باید درباره آزادراه پردیس تهران بدانند!

  1. نحوه پرداخت عوارض آزادراهی تهران پردیس به‌صورت آنی است و نیاز نیست هر بار برای پرداخت به سامانه پرداخت عوارض آزادراهی بانک مسکن مراجعه کنید.
  2. در صورتی که موجودی برچسب عوارض آزادراه شما کم باشد حداکثر ۷۲ ساعت بعد از تردد فرصت دارید تا نسبت به افزایش موجودی اقدام کنید، در غیر این صورت جریمه خواهید شد.
  3. در صورت تردد از آزادراه‌ها هزینه به صورت خودکار از روی حساب شما کم می‌شود و امکان عودت (بازگشت) وجه به حساب شما وجود ندارد.
  4. امکان خرید چند برچسب عوارض آزادراه وجود ندارد در صورت مشاهده توسط پلیس راهنمایی رانندگی جریمه خواهید شد.

 

تخفیف عوارض آزادراهی پردیس به چه کسانی داده می‌شود؟

 تمام ماشین‌های شخصی پرترددی که بیش از ۴۰ بار از لاین عوارض الکترونیکی عبور می‌کنند، مشمول استفاده از کد تخفیف ۳۰ درصدی هستند. یعنی به‌جای پرداخت ۶۰۰۰ تومان می‌توانند ۴۸۰۰ تومان پرداخت کنند. البته برای دریافت این تخفیف نیاز به انجام کاری نیست بلکه در پایان ماه محاسبه می‌شود و اگر تردد شما بیش از ۴۰ بار باشد، حساب یا برچسب الکترونیکی شما مجددا شارژ می‌شود تا بتوانید از آن برای ماه بعد استفاده کنید.

 

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی پردیس تهران

احتمالا در جریان این موضوع هستید که پرداخت عوارض آزادراهی پردیس تهران الکترونیکی شده است. اما این حال بسیاری از افراد عوارض آزادراهی خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند؛ حداکثر ۷ روز فرصت دارید تا نسبت به پرداخت عوارض آزادراه پردیس تهران اقدام کنید. بعد از آن مشمول پرداخت خلافی یا جریمه ۲۰ درصدی هستید. اگر باز هم نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام نکنند، مشمول پرداخت جریمه حدود ۲ درصد مجموعه عوارض و جریمه ۲۰ درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهد بود. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید نیاز است به جدول زیر نگاهی بیندازید. 

نام آزادراه 

نوع خودرو

نرخ عوارض (به تومان)

جریمه ۲۰ درصدی آن

آزادراه تهران پردیس

سواری

۶۰۰۰ 

۱۲۰۰

وانت

۷۰۰۰

۱۴۰۰

مینی‌بوس

۶۰۰۰

۱۲۰۰

تریلی

۱۵۰۰۰

۳۰۰۰

 

سخن آخر

اگرچه عوارض آزادراهی پردیس تهران افزایش پیدا کرده است اما بهتر است مبلغ عوارض آزادراهی را به موقع پرداخت کنید تا جز مشمولین پرداخت جریمه ۲۰ درصدی نباشید. هم‌چنین باید قبل از عبور از عوارضی، نسبت به تهیه برچسب الکترونیکی اقدام کنید. در نهایت اگر در آزادراه پردیس تهران بیش از ۴۰ بار تردد دارید، می‌توانید از تخفیف ویژه آن نیز بهره‌مند شوید.

چگونه وضعیت صدور گواهینامه رانندگی را بررسی کنیم؟

۱۶ بازديد
۰ ۰

شرکت کنندگان آزمون های رانندگی که مراحل کتبی و عملی را با موفقیت پشت سر می گذراند، مشتاق به دریافت گواهینامه خود در کوتاهترین زمان هستند تا بتوانند با خیالی آسوده از رانندگی لذت برده و به امور خود برسند. به طور معمول پس از قبولی در آزمون آیین نامه و آزمون شهری، یک ماه الی 40 روز طول می کشد تا گواهینامه به دست شخص برسد.
اگر تا قبل از این بازه زمانی خبری از گواهینامه نبود، نگران نباشید. اما در صورتی که تاخیر بیشتر از این مدت شد، بایستی در مورد علت نرسیدن مرسوله پستی جویا شده و  برای استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی اقدام کنید. این پیگیری به روش های مختلفی اعم از استعلام گواهینامه رانندگی پلیس+10 ، ناجا ، سامانه آنلاین پست، سامانه پیامکی ، حضوری و تلفن گویای پیگیری گواهینامه و اپلیکیشن‌های استعلام وضعیت گواهینامه امکان پذیر است.

محدودیت پلیس برای افراد تازه‌کار

محدودیت‌های رانندگی برای افرادی که به تازگی گواهی نامه خود را دریافت کرده‌اند، در نظر گرفته شده است که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • افرادی که به تازگی گواهی ‌نامه پایه سوم رانندگی را دریافت کرده‌اند، باید در سه ماه اول در کنار فردی که ترجیحا گواهی ‌نامه پایه سوم و در غیر این صورت گواهینامه پایه دو و یک دارند، بنشینند.
  • افراد تازه‌کار مجاز به رانندگی در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح نیستند.
  • رانندگان مبتدی تا یک سال اجازه رانندگی در خارج از شهرها را ندارند. تنها حق رانندگی در مسیرهایی با فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر را دارند.
  • اگر در طی این مدت مرتکب جریمه رانندگی شوند، نمره منفی دریافت می‌کنند.

در ادامه به محدودیت‌هایی که برای گواهی‌نامه موتورسیکلت وجود دارد، اشاره می‌کنیم:

  • اگر گواهی نامه موتور سیکلت را دریافت کردید تا یک سال اجازه رانندگی با موتورهای بیش از ۱۲۵ سی سی را ندارید.
  • به مدت یک سال اجازه رانندگی از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح را ندارید.
  • همانند کسانی که گواهینامه پایه سوم دریافت کرده‌اند اجازه رانندگی در خارج از شهر را ندارید.

روش‌های استعلام گواهینامه رانندگی

استعلام گواهینامه پلیس من

اپلیکیشن پلیس من یکی از روش‌های آنلاین پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی است که امکانات زیادی را در اختیار تمام کاربران قرار داده است. یکی از این خدمات، پیگیری وضعیت گواهی نامه رانندگی است. برای انجام این کار نیاز است وارد صفحه اصلی نرم‌افزار استعلام صدور گواهینامه شوید. گزینه راهور و سپس آخرین وضعیت گواهی ‌نامه را انتخاب کنید. حالا برای احراز هویت باید شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید. سپس برای مشاهده نتیجه استعلام مبلغ ۵۲۰۰ تومان را پرداخت کنید. در غیر این صورت امکان استعلام برای شما وجود نخواهد داشت.

برنامه استعلام گواهینامه با کد ملی

تا همین چند وقت پیش باید برای پیگیری وضعیت گواهی نامه به صورت حضوری به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کردید اما امروزه فرایند انجام کار به صورت غیر حضوری و آنلاین نیز انجام می‌شود. شما می‌توانید با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی خود در سامانه استعلام گواهینامه با کدملی پیشخوان24 به جزئیاتی مانند نام و نام خانوادگی، نوع گواهینامه، وضعیت و مرحله گواهینامه، بارکد، تاریخ صدور، شماره گواهینامه و میزان اعتبار دسترسی پیدا کنید.

سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق پیامک

برای پیگیری گواهینامه رانندگی تعویضی از طریق پیامک باید عدد ۱ را به ۱۱۰۰ ارسال کنید. البته مدت زمان کوتاهی است که این سامانه از کار افتاده و دیگر مثل سابق، لیست خدمات سامانه را برای شما پیامک نمی‌کند. اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت صدور گواهینامه خود با خبر شوید؛ باید کد ملی خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۱۰ پیامک کنید. هزینه فعال‌سازی این سرویس اعلام وضعیت گواهینامه ۳۵۰ تومان است.

سامانه تلفنی پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی

اگر می‌خواهید به صورت تلفنی نسبت به استعلام گواهینامه با نام و نام خانوادگی اقدام کنید، می‌توانید با یکی از شماره‌های 81253573 یا 81253561 تماس بگیرید تا نتیجه استعلام همراه با جزئیات به شما نمایش داده شود. در غیر این صورت باید به مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا مراجعه کنید.

سامانه پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت

برای پیگیری گواهینامه از پست نیاز است وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی گواهی نامه  شوید. برای استفاده از این سایت تنها به شماره کارت ملی خود نیاز دارید. توجه داشته باشید از این روش زمانی می‌توانید استفاده کنید که گواهینامه شما صادر شده و برای پست ارسال‌شده است.

استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +۱۰

برای پیگیری گواهینامه با کد ملی می‌توانید به صورت حضوری به نزدیک‌ترین مرکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

استعلام وضعیت گواهینامه از طریق کد دستوری

در گذشته شما می‌توانستید برای پیگیری گواهی نامه رانندگی خود کد دستوری #193* یا *۱۱۰# را شماره‌گیری کنید؛ اما فعلا این دو سرویس در دسترس نیستند.

استعلام گواهینامه مفقودی از طریق ناجا

شما می‌توانید برای پیگیری گواهینامه از ناجا به سامانه اینترنتی رهگیری پست سازمانی مراجعه کنید. هم‌چنین می‌توانید برای پیگیری شماره گواهینامه مفقودی به یکی از دفاتر راهور ناجا مراجعه کنید. نکته: اگر به بارکد مرسوله دسترسی دارید و می‌خواهید برای استعلام گواهینامه با شماره مرسوله اقدام کنید؛ می‌توانید برای اطلاع از آخرین وضعیت گواهینامه صادرشده به سایت tracking.post.ir مراجعه کنید.

روش تشخیص گواهینامه رانندگی جعلی از اصلی

اگر می‌خواهید گواهینامه رانندگی اصلی را از جعلی تشخیص دهید باید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

عدد ۱ را به سامانه ۱۱۰۰ ارسال کنید تا از وضعیت اعتبار گواهی ‌نامه رانندگی مطلع شوید.

برای استعلام گواهینامه رانندگی جعلی می‌توانید از سرویس استعلام وضعیت گواهینامه پیشخوان24 استفاده کنید. برای مشاهده جزئیات تنها نیاز به شماره موبایل و کد ملی دارید.

استعلام نمره منفی گواهینامه با اینترنت

برای استعلام گواهینامه رانندگی نمره منفی با کد ملی می‌توانید به سایت پیشخوان24 به نشانی pishkhan24.com مراجعه کنید. بعد از انتخاب سرویس استعلام وضعیت نمره منفی گواهینامه باید شماره گواهینامه، شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید تا نتیجه به شما نمایش داده شود. نکته: متاسفانه در حال حاضر امکان استعلام گواهینامه با شماره گواهینامه وجود ندارد. شما نمی‌توانید از سایر روش‌ها برای مشاهده وضعیت گواهی‌نامه استفاده کنید.

انواع گواهینامه رانندگی

تا چند وقت گذشته گواهی نامه به ۶ دسته تقسیم می‌شد اما امروزه گواهی نامه‌های صادرشده به پایه یک، دو، سه تقسیم می‌شود. اعتبار گواهی نامه‌ها تا سن ۶۵ سالگی ۱۰ سال، از سن ۶۵ تا ۷۵ سالگی ۵ سال و از سن ۷۰ سالگی به بالا حدود دو سال است.

پیگیری گواهینامه مفقودی

در صورتی که گواهینامه خود را گم کرده‌اید اول از همه به سایت پست یافته مراجعه کنید. تمام مدارک شناسایی پیدا شده در سراسر کشور به ادارۀ پست فرستاده می‌شوند. افرادی که مدرکی را پیدا می‌کنند اگر آن را در صندوق پست بیندازند، این مدرک در سامانۀ مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار می‌گیرد. در صورتی که مدرک شما پیدا شده باشد، فقط کافی است با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه به نزدیک‌ترین دفتر پستی بروید. بعد از پر کردن فرم مربوطه، گواهینامۀ شما به نشانی پستی‌تان ارسال می‌شود.

درخواست گواهینامه المثنی

برای درخواست گواهینامه المثنی نیازی به ثبت آگهی در روزنامه‌ها نیست و کافی ست به یکی از مراکز پلیس‌+10 مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. مدارک لازم برای دریافت گواهینامه المثنی:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه