• چطور نمره منفی گواهینامه ام رو پاک کنم؟
  • طرح ترافیک چه ربطی به آلودگی هوا دارد و چطور آن را پرداخت کنم
  • آموزش خرید شارژ ایرانسل از پیشخوان24
  • چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟
  • روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث

کدام جریمه‌ها با دوربین ثبت می‌شوند؟| پرداخت جرایم دوربین

۱۲ بازديد
۰ ۰

حتما شما نیز تا کنون بارها تجربه جریمه شدن را داشته‌اید. به نظر می‌رسد وجود جریمه امری ضروری است. تصور کنید اگر جریمه رانندگی به عنوان یک عامل باز دارنده وجود نداشت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر در چه وضعیتی بودند.

با گسترش شهرنشینی و افزایش تعداد وسایل نقلیه میزان جرایم رانندگی نیز افزایش یافته است. سازمان راهنمایی و رانندگی برای هر تخلف رانندگی جریمه‌ای در نظر گرفته است. در این مطلب به معرفی جریمه‌های رانندگی ثبت شده با دوربین و روش‌های پرداخت آن می‌پردازیم.

جریمه رانندگی به چه صورت انجام می‌شود؟

وسایل نقلیه با توجه به نوع و محل تخلف صورت گرفته ‌به شکل‌های مختلف جریمه می‌شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دقیق‌تر شدن نظارت پلیس بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اغلب جریمه‌ها توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود اگرچه هنوز هم برخی جرایم هم توسط افسر پلیس صادر می‌شود.

جریمه توسط دوربین

دوربین هوشمند راهنمایی و رانندگی

این دوربین‌ها در فاصله بین دو اتوبان یا در کنار چراغ‌های راهنمایی دیده می‌شوند. دوربین‌های هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق هوش مصنوعی، این توانایی را دارند که در زمان تخلف، تصویری از خودرو یا موتور را ثبت نماید. تصویر خروجی این دوربین‌ها حاوی پلاک خودرو است که در پرونده‌ی راهنمایی رانندگی راننده ثبت می‌شود.

دوربین اپراتوری راهنمایی و رانندگی

در این نوع جریمه به یک اپراتور انسانی  نیاز است که پشت دوربین نشسته و تخلفات را بررسی کند. این نوع از ثبت تخلفات عموما برای کنترل کردن جاده‌ها و سرعت خودروها به کار می‌رود.

گاهی افراد معتقدند که جریمه ثبت شده توسط این دوربین به اشتباه ثبت شده است . برای اطمینان از این مشکل می‌توانید پس از مشاهده لیست خلافی خود اقدام به اعتراض کنید. زیرا تمامی اتفاقات رخ داده در این دوربین ضبط می‌شود. و اگر این تخلف به اشتباه ثبت شده باشد، شما جریمه‌ای پرداخت نخواهید کرد.

نحوه عملکرد دوربین کنترل سرعت

تخلفات مختلفی مانند تخلف سرعت لحظه ای خودرو ها، تخلف سرعت میانگین، تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف پارک در محل غیر مجاز، تخلف سبقت غیر مجاز و … وجود دارند که سامانه استاندارد برای ثبت آن‌ها می بایست نصب گردد. دوربین‌های ثبت تخلف به عنوان مثال سامانه ای که تنها سرعت لحظه ای را ثبت می نماید، می بایست بتواند با خطای حداکثر ۲% در تمامی شرایط جوی و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس برداری و یا فیلم برداری نماید. در حالی که به منظور ثبت سرعت میانگین این مسئله متفاوت می باشد.

به گفته رئیس اجرائیات پلیس راهور اگر سرعت غیرمجاز بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت باشد راننده متخلف علاوه بر جریمه ۲۰۰ هزار تومانی پنج نمره منفی نیز دریافت می کند. همچنین سرعت غیرمجاز تا بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت ۶۰ هزار تومان جریمه دارد. لازم به ذکر است که جریمه های ثبت شده توسط دوربین های کنترل سرعت به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

دوربین‌های ثبت تخلف کدام جرایم  را ثبت می‌کنند؟

رایج‌ترین تخلفات ثبت شده با دوربین به شرح زیر هستند:

  1. سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه
  2. عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  3. پارک غیرمجاز و توقف در محل
  4. سبقت غیر مجاز
  5. ورود به محدوده طرح ترافیک

دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل میکند؟

دوربین‌های راهنمایی رانندگی که در سطح شهر تهران نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند از نوع پرتابل یا ثابت هستند. عموما اکثر دوربین های مداربسته که توسط پلیس راهور مورد استفاده قرار می گیرند از نوع دوربین های لیزری بوده و قادر هستند تا مسافت 3 کیلومتری را تحت پوشش قرار دهند. دوربین های ثابت نیز قادر به پوشش مسافت 300 متری می باشند.

دوربین راهنمایی رانندگی که به صورت ثابت در محل مستقر می باشد شامل 2 دوربین هستند. دوربین اول پلاک خودروهایی که در حال عبور هستند را می خواند و به صورت موقت زمان عبور خودرو از جلوی دوربین را ذخیره می کند. دوربین دوم وظیفه دارد تا با در نظر داشتن زمانی که خودرو به دوربین می رسد و فاصله خود با دوربین اول سرعت وسیله نقلیه را محاسبه کند. چنانچه این سرعت غیر مجاز و بالاتر از محدوده باشد اقدام به ثبت تصویر می کند.

رانندگان متخلف با رسیدن به دوربین ثبت سرعت اقدام به کاهش سرعت می کنند اما دوربین ها با عملکرد هوشمند خود قادر به ثبت سریع سرعت وسایل نقلیه عبوری هستند.

انواع تکنولوژی دوربین راهنمایی رانندگی برای ثبت تخلف

دوربین های مداربسته که به منظور ثبت تخلفات راهنمایی مورد استفاده قرار می گیرند دارای انواع مختلفی هستند :

  • لیزر
  • رادار
  • پردازش تصاویر
  • لوپ

آیا تخلفات ثبت شده توسط دوربین پیامک می‌شوند؟

یکی از امکاناتی که اخیرا راهنمایی و رانندگی راه اندازی کرده‌است، ارسال تخلفات ثبت شده با دوربین‌های پلیس از طریق پیامک است. با این حال به دلایل مختلف مانند عدم ثبت شماره تلفن، به نام نبودن وسیله نقلیه، خطاهای سیستمی و ... ممکن است پیامک جریمه به اطلاع شما نرسیده باشد.

از آنجایی که مهلت پرداخت و یا اعتراض به جرایم رانندگی 60 روز پس از ثبت جریمه است پیشنهاد می‌شود گهگاهی استعلام خلافی خودرو با پلاک را انجام دهید تا از جرایم خود مطلع شده و آن‌ها را پرداخت کنید.

چگونه جرایم رانندگی خود را استعلام کنیم؟

برای استعلام خلافی وسیله نقلیه روش‌های مختلفی وجود دارد. تا پیش از فراگیر شدن اینترنت و گوشی‌های هوشمند اغلب افراد برای گرفتن خلافی و پرداخت آن مجبور به مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10  و حضور در صف‌های طولانی بودند. اگرچه این روش هنوز هم قابل استفاده است اما پیشنهاد می‌شود برای صرف وقت و هزینه کمتر از روش‌های آنلاین استفاده شود.

استعلام خلافی با پیامک

در این روش برای استعلام خلافی خودرو باید شماره VIN وسیله نقلیه که بر روی کارت ثبت شده است را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید تا مبلغ کل خلافی ماشین به ‌همراه تعداد تخلفات و آخرین تاریخ به‌روزرسانی برای شما در یک پیام ارسال شود. اما باید توجه داشته باشید که در این روش امکان پرداخت جرایم وجود ندارد.

استعلام خلافی با تلفن

برای استفاده از روش تلفنی کافی‌ست با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید و از میزان جرائم رانندگی و تخلفات وسیله نقلیه خود مطلع شوید. در این روش نیز مانند روش پیامکی امکان پرداخت جرایم وجود ندارد و لازم است شما اطلاعات قبض را یادداشت کرده و از روش‌های دیگر برای پرداخت استفاده کنید.

استعلام خلافی با برنامه‌های موبایل

یکی از روش‌های کاربردی برای استعلام و پرداخت خلافی بدون نیاز به مراجعه حضوری، استفاده از برنامه‌های موبایل مانند پیشخوان24، آپ، قبضینو، تاپ، پلیس من و ... است. در این برنامه‌ها علاوه بر مشاهده خلافی و جرایم به تفکیک، امکان پرداخت هم وجود دارد. به علاوه معمولا این برنامه‌ها امکانات کاربردی دیگری نیز ارائه می‌دهند.